Pediatrik Dermatoloji

PEDİATRİK DERMATOLOJİ NEDİR?
Pediatrik dermatoloji, yeni doğan ve bebeklerde meydana gelen cilt sorunlarının tanı ve tedavisini gerçekleştiren dermatoloji kolu olarak tanımlanır. Çocuk alerjisi, egzama, çilek beni, doğum lekeleri gibi birbirinden farklı dermatolojik sorunlar, bu kapsamda incelenir ve tedavi edilir. Pediatrik dermatolojinin muhatabı bebek ve çocuklar olduğundan, tanı ve tedavi sürecini hassas bir şekilde yürütmek büyük önem taşır. Alanında uzman bir doktor tarafından bu sürecin yürütülmesi gerekir.

PEDİATRİK DERMATOLOJİ HANGİ HASTALIKLARLA İLGİLENİR?
Pediatrik dermatoloji, yeni doğan zamanlarından başlayıp 20 yaşına kadar ortaya çıkabilecek tüm cilt sorunları ile ilgilenir. En sık bilinen cilt sorunları arasında çocuk alerjisi, egzama, çilek beni, doğum lekeleri, impetigo, bebek bezi egzaması ve ergenlik sivilceleri gibi birbirinden farklı pek çok cilt sorunu bulunur. Pediatrik Dermatoloji rahatsızlıklarından bazıları şu şekilde örneklenebilir:

Egzama: Egzama günümüzde her 10 çocuktan 3’ ünü etkileyen bir dermatolojik rahatsızlık olarak bilinir. Hastalığın pek çok farklı sebebi olabileceği gibi tedavi edilmediği sürece hayat boyu tekrarlayabilir.  Hastalık kendini sürekli tekrarlayan, vücudun tüm bölgelerinde ortaya çıkabilecek ve kabuklanmalar meydana getirecek yaralar ile kendini gösterir. Hastalığın tedavisinde amaç, egzamayı tetikleyen unsurların kontrol altına alınmasıdır. Hastalığı tetikleyen unsurların kontrol altına alınması, hastalığın alevlenmesini ve dolayısıyla atakların kontrol altına alınmasını sağlar.

Çocuk Alerjisi: Cilt üzerinde pek çok farklı belirtilere sahip bu hastalık; cildin herhangi bir bölgesinde kabarma, şişlik, kızarma ve kaşınma gibi bulgular göstermesiyle bilinir. Bu hastalığın egzama gibi hastalıkları tetiklemek gibi bir etkisi de mevcuttur. Alerji her bireyde farklılık gösterir. Dolayısıyla tedavi süreci ve kullanılacak ilaçların, alerjiyi oluşturan maddeler göz önünde bulundurularak planlanması gerekir.

Doğum Lekeleri: Doğumda veya doğumdan birkaç ay sonra ortaya çıkar. Deriye ait hücrelerin anormal yerleşmeleri sonucu ortaya çıkmasıyla oluşur. Doğum lekeleri kalıtsal hastalıklar değildir. Ailenin diğer üyelerine bulaşma ihtimali yoktur. Tek bir bölgede görülebileceği gibi, vücudun farklı yerlerinde birden fazla bulunması da mümkündür. Bu hastalığın tanısı için genetik testler ve deri biyopsisi gerekir. Sorun tespit edildikten sonra skleroterapi ve lazer tedavisi gibi tedavilerle sorun giderilebilir.

PEDİATRİK DERMATOLOJİDE TANI VE TEDAVİ NASIL GERÇEKLEŞİR?
Bilindiği üzere pediatrik dermatolojinin muhatabı bebekler ve çocuklardır. Bu nedenle tanı ve tedavinin daha hassas bir şekilde planlanması gerekir. Bu tedavi alanında, çocuklar için özel tasarlanmış araçlar ve tıbbi araçlar kullanılır. Çocuk cildi yetişkin cildinden farklı olduğu için, farklı özellikleri ve gelişim ihtiyaçları göz önüne alınarak incelenmesi gerekir. Mevcut hastalıkların tespiti ve tedavisi de, bu anlayışla incelenir ve uygulanır.

Pediatrik dermatoloji yenidoğan döneminden başlayıp, 20 yaşına kadar olan tüm cilt sorunlarının tanı ve tedavisini gerçekleştirir.

Çocuk alerjisi, egzama, çilek beni, doğum lekesi, impetigo ve bebek bezi egzaması gibi hastalıklar bu alana dahildir.

Pediatrik dermatoloji, genellikle küçük çocuklarla ilgilenen bir alandır. Bu nedenle tanı ve tedavi yönteminin hassas bir şekilde planlanması gerekir. Tedavilerde vücutlarını yormayacak ve ağır etkiye sahip olmayan ilaçların kullanılması gerekir.

Kontakt dermatit, siğiller, akne gibi rahatsızlıklar bu alanda en sık rastlanan cilt sorunlarıdır.