Akne

AKNE NEDİR?
Akne, gözenek içine atık keratinin gözeneğin cilde açılan kanalını tıkamasıyla başlar. Yağlanmanın fazla olduğu bölgelerde, artmış yağ salgısıyla birlikte bu tıkanıklık artar. Ciltte yaşayan propionibacterium acnes denilen bir bakteri de bu birinkintide ürediğinde irinli sivilce oluşmuş olur. Sivilce tipleri kişiden kişiye farklılık gösterir. Birden çok formu bir kişide gözlenebilir veya tek formu da olabilir.

AKNE TEDAVİSİ İÇİN NE ZAMAN DOKTORA BAŞVURMAK GEREKİR?
Tüm akne tipleri dermatoloji uzmanı eşliğinde tedavi almalıdır. Tedavi basit bir cilt bakım rutininden, kurutucu haplara kadar değişebilir. Tedaviyi dermatoloji uzmanı akne şiddeti ve öngörülen iz bırakma durumuna göre karar verir. Tüm akneler iz bırakmaması ve ilerlememesi için tedavi edilmelidir.

AKNE TÜRLERİ NELERDİR?
Aknelerin şiddeti değişkenlik gösterir. Bu nedenle hafif, orta şiddetli ve şiddetli akne şekilde 3 gruba ayrılır. Her akne türünün kendine özgü tedavi süreci bulunur. Tedavi süresi ve içeriği akne türüne göre değişkenlik gösterir.

AKNE ÇEŞİTLERİ NELERDİR? NASIL TEDAVİ EDİLİR?
•    Hafif aknede dışarıdan cilde sürülen topikal benzoil peroksit, tretionin, izotretinonin, azeleik asit, eritromisin, klindamisin, tetrasiklin, sodyum sülfasetamid ve diğer benzoil peroksitli, reitinoidli veya antibiyotikleri içeren kremler veya krem karışımları kullanılır. Herhangi bir akne kreminin etkili olup olmadığını belirlemek için 6 hafta süreyle düzenli kullanılması gerekir. Kremlerin genel olarak en sık yan etkisi kızarıklık, yanma, batma gibi cilt reaksiyonlarıdır. Bu durumda kreme ara verip, cilt normale döndüğünde gün aşırı sürmeye devam edilmesi gerekir. Eğer cilt reaksiyonu şiddetli ise mutlaka dermatoloğa başvurulması gerekir. Bu kremlere ek olarak cilt tipine uygun temizleyici kullanımı oldukça dikkat edilmesi gereken bir konudur.
•    Orta şiddetli aknede, doksisiklin veya azitromisin, veya izotretionin içeren antibiyotikli haplar doktorunuz tarafından reçete edilebilir. Bu haplar cilt florasında yaşayan bakterilerin üremesine engel olarak iltihabi reaksiyonları baskılar. Kremlerle birlikte kombinasyon tedavileri düzenlenebilir. İzotretionin ise sivilce oluşumuna neden olan keratin atığın üretilmesini engeller ve yağ salgısını azaltır.
•    Şiddetli aknede, antibiyotikler veya izotretinoin içeren haplar kullanılır. İzotretinoin içeren ilaçlar yağ bezlerinin salgısını baskılar. Böylece siyah ve beyaz noktaların ve aknelerin oluşumunu engeller.

AKNE TEDAVİSİNDE LAZER UYGULAMALARI YAPILIR MI?

Evet, günümüzde birçok teknolojik lazer cihazını bu amaçla kullanmaktayız. Altın iğne, IPL, BBL, ndyag, Q anahtarlıklı ndyag gibi birçok lazer cihazı, akne tedavisinde başarıyla kullanılmaktadır. Seçilen cihaz, dozlar ve seans aralıkları dermatoloji uzmanı tarafından belirlenmektedir.

SİVİLCE TEDAVİSİ İÇİN EVDE NELER YAPILABİLİR?
Akne oluşumunu yavaşlatmak ve kontrol altına almak için çok basit bakım yöntemleri bulunur. Bunlardan bir tanesi şu şekilde örneklenmektedir:
•    Yüzünüzü günde 2 kez ve spor vs gibi durumlarda terledikten sonra yıkayın.
•    Yüzünüze nazik bir temizleyiciyi parmak uçlarınız ile uygulayın.
•    Aşırı yıkamak ve aşırı ovalamak akneleri kötüleştireceği için ovalamaktan kaçının.
•    Yüzünüzü ılık su ile yıkayın.
Derinizin kendiliğinden iyileşmesine izin vermeniz gerekir. Eğer aknelerle uğraşılırsa iz bırakma ihtimali artar. Güneşten ve bronzlaşmaktan kaçınılması gerekir. İz bırakan akneler gelecek hayatta sosyal açıdan özgüven kaybına neden olabilir. Mutlaka dermatoloji uzanına başvurulmalıdır.

Stres, gerginlik, sağlıksız beslenme, sigara ve alkol gibi zararlı alışkanlıklar akne oluşumunu tetikleyebilir.

Kalacağınız süre Doç. Dr. Ezgi ÖZKUR tarafından belirlenir.

Doğru bilinen bir yanlıştır. Hayır, sivilce oluşumunun karaciğer sağlığı ile bir ilgisi yoktur.

Akneler kendi içlerinde 3 gruba ayrılır. Tedavi edilmek istenen akne incelenir ve hangi tür olduğu belirlenir. Sonrasında bu bilgiye göre tedavi planlanır.

Aknelerin ovalanmaması gerekir. Yüz ılık su ile yıkanmalıdır. Yüzün günde 2 kez terledikten sonra yıkanmalıdır.

Öncesi & Sonrası