Terleme Azaltılması

AŞIRI TERLEME (HİPERHİDROZ) NEDİR?
Hiperhidroz olarak da bilinen aşırı terleme, vücudun her bölgesinde ortaya çıkabilecek ve günlük hayatı olumsuz yönde etkileyebilecek bir hastalıktır. Pek çok farklı nedeni bulunan bu hastalık, dinlenme halinde ve sıcak olmayan havalarda bile kişinin sürekli terlediği bir hastalık olarak bilinir.  Bu rahatsızlığın tedavisi için pek çok farklı yöntem bulunur. En uygun yöntem detaylı bir muayenenin ardından, dermatoloğunuz tarafından kararlaştırılması gerekir. Doç. Dr. Ezgi ÖZKUR Aşırı terleme tedavisinde en gelişmiş tanı ve tedavi yöntemlerini kullanır.

AŞIRI TERLEME (HİPERHİDROZ) BELİRTİLERİ NELERDİR?
Aşırı terleme sorunu genellikle sabit bir bölgede olur ve yan hastalık meydana getirmez. Fakat bazı hastalıklar ve bu hastalıklar için kullanılan zorunlu ilaçlar, aşırı terleme sorununa neden olabilir. Bu hastalıklara örnek olarak, tiroit bezinin fazla çalışması, lenfoma gibi bazı kanserler, verem (tüberküloz), AIDS, Feokromasitoma, kalp kapakçık iltihapları gibi hastalıklar gösterilebilir.

AŞIRI TERLEME (HİPERHİDROZ) KİMLERDE GÖRÜLÜR?
Aşırı terleme kadın erkek fark etmeksizin herkeste görülebilir. Kadın ve erkeklerde eşit sıklıkta meydana gelir. Erişkin dönemde şikâyetlerde azalma olsa da genellikle hayat boyu sürmesiyle bilinir. Genetik faktörlerden kaynaklanabilen bir hastalıktır. Avuç içi ve ayak tabanı terlemesi genellikle çocukluk döneminde başlar. Koltuk altı-yüz terlemesinin de genellikle ergenlik döneminde başladığı bilinir.

AŞIRI TERLEME (HİPERHİDROZ) NASIL TEDAVİ EDİLİR?
Aşırı terleme tedavisinde pek çok farklı yöntem kullanılır. Bu tedavilerden hangisinin uygulanacağı detaylı bir dermatolog muayenesinin ardından kararlaştırılır. Aşırı terleme tedavileri şu şekilde özetlenebilir:

•    Topikal Kremler: %20 alüminyum klorit ve % 6.25 alüminyum tetraklorid içeren bazı kremler hafif terleme şikâyeti olan hastalarda tercih edilebilir. Bu kremler ter bezlerinin salgı yapmasını engelleyerek ter salgısını azaltır. Aşırı terleme şikâyeti olan hastalarda ilk tercihtir. Özellikle koltuk altında aşırı terleme olan hastalarda etkili olabilir.
  •     İlaç Tedavileri: Glikoprilat ve oksibutin içeren bazı ilaçlar aşırı terleme hastalığında kullanılabilir. Bu ilaçların yan etkileri arasında ağız kuruluğu, görme bozukluğu, idrar yapmada güçlük yer almaktadır. Bu nedenle çok fazla tercih edilmez.
  •     İyontoforez: Bir elektrot yardımıyla su içinde el ve ayaklara akım verilmesi yöntemidir. Uygulanan bölgede ter bezlerini bloke ederek aşırı ter salgısını önler. Özellikle el ve ayak terlemesinde tercih edilir. 3 hafta; haftada 5 gün uygulama şeklinde başlanır. Her seans 20 - 40 dakika sürer. 15 seans sonrası seans sıklıkları azaltılarak etkinlik sağlandığında, seanslara 10 günde 1 olacak şekilde devam edilir. Hamilelik ve kalp pili olan kişilerde bu yöntem kullanılmamalıdır.
  •     Botoks: Botilinum toksin aşırı terleme olan bölgeye uygulanır. Özellikle koltuk altı bölgesinde terleme olan hastalar için etkili bir yöntemdir. Diğer bölgeler için de kullanılabilir. Uygulanan botilinum toksini ter bezlerinden ter salgısını sağlayan bazı kimyasalları bloke ederek etki eder. Uygulamadan 4-5 gün sonra etki görülmeye başlanır. Yaklaşık 4 ile 6 ay etkinliği devam eder. Terleme başladığında işlem tekrarlanabilmektedir. En sık yan etkisi geçici kas zayıflığıdır.
  •     Cerrahi Yöntemler: Ter bezlerinin çıkarılması (koltuk altı terlemesinde); terlemede rol oynayan sinirlerin çıkarılması veya klips konulması (Sempatektomi) yapılabilir.

İşlem sonrası kalmanız gereken süre, Doç. Dr. Ezgi ÖZKUR tarafından belirlenir.

Hayır geçmez. Yaş ilerledikçe belirtiler hafifler. Fakat tedavi edilmediği sürece hastalık devam eder. Bu nedenle mutlaka kontrol altına alınması gereken bir durumdur.

Genellikle 18-25 yaş arası kişilerde görülür. Kadın ve erkeklerde eşit dağılımdadır.

Detaylı bir muayene ardından, evde yapılabilen uygulamalar mevcuttur. Fakat bu inceleme ve sonrasında kullanılacak ilaçların belirlenmesi için mutlaka bir uzmana başvurmak gerekir.

Hayır, yoktur. Aşırı terleme hastalığı detaylı bir inceleme gerektirir. İnceleme sonrasında kişinin tedavi yöntemi dermatolog tarafından belirlenir. Doç. Dr. Ezgi ÖZKUR en gelişmiş tanı ve tedavi yöntemlerini yakından takip eder. Böylelikle tedavi öncesi ve sonrası süreçte en doğru adımlarla ilerlenir.