Saç Kıran

SAÇKIRAN NEDİR?
Saçkıran, daha önce kıl bulunan alanlarda, bir veya daha fazla, yaklaşık olarak bozuk para büyüklüğünde, yuvarlak, düzgün yüzeyli saç dökülmesi olarak bilinir. Çoğunlukla gençlerde ortaya çıkar. Saçkıran çıkan her 100 bireyden 70’i 40 yaşın altındadır. Saçkıran, kişinin saç şeklini ve dolayısıyla dış görünüşünü etkilediğinden önemli bir rahatsızlıktır. Saçkıran sebebi ile ortaya çıkan düzensiz saç şekilleri bireylerde özgüven eksikliğine neden olabilir.

SAÇKIRAN NEDEN ORTAYA ÇIKAR?
Saçkıran kişinin kendi bağışıklık sistemi ile ilişkili bir hastalıktır. Henüz çözülemeyen bir sebeple bağışıklık sistemi, kendi hücrelerini yabancı olarak algılayarak zarar vermeye başlar.  Saçkıran hastalığında da vücut kendi kıl hücrelerine saldırır. Böylece saçın büyümesini durdurarak, saçın kökünden ayrılmasına neden olur. Bu durum bölgede ki saçların ortadan kalkması ve saç görünümünün zarar görmesine neden olur.

SAÇKIRAN BAŞKA BİR HASTALIĞIN HABERİCİSİ MİDİR?
Saçkıran sorunu yaşayanlar aslında sağlıklı kişilerdir. Saçkıranlar gelmekte olan bir hastalığın habercisi değildir. Fakat saçkıran sorunu yaşayan kişilerin bazı hastalıklara karşı zayıf olduğu bilinir. Tiroit hastalıkları, kolajen doku hastalıkları ve vitiligo gibi hastalıklar bağışıklıklarının zayıf kalabileceği hastalıklar arasında yer alır.

SAÇKIRAN TEŞHİSİ NASIL KONULUR?
Saçkırana sadece bakarak tanı koyulabilir. Eğer saç dökülmesi olan alan genişliyorsa birkaç saç çekilerek bu saçlara mikroskop altında bakılır. Nadiren bu hastalığı doğrulamak için deri biyopsisi yapılabilir. Bu işlemde derinizden küçük bir parça alınır ve mikroskop altında incelenir. Kan tahlilleri doktor gerek görürse isteyebilir. Eğer doktor, hastalığın diğer bağışıklık sistemiyle alakalı hastalıklarla ilişkili olabileceğini düşünürse kan tetkiki isteyebilir.

SAÇKIRAN TEDAVİ EDİLEBİLİR Mİ?
Saçkıran tedavisi uzmanlar tarafından planlanması gereken bir süreçtir. Bu süreçte ilk öncelik saçkıranın ilerlemesini ve belirtilerini tamamen durdurmaktır. Hafif derece saçkıranlarda bazen tedaviye gerek duymadan saçlar tekrar kendiliğinden çıkabilir. Saçkıran tedavisinde kullanılan pek çok farklı ilaç vardır. Kortikosteroidler, minoksidil, antralin, difensipron gibi ilaçlar saçkıran tedavisinde kullanılır.

SAÇKIRAN İÇİN GÜNLÜK HAYATTA YAPILABİLECEK ÖNERİLER
Saçkıran hastalığının başka bir sağlık probleminin belirtisi olmadığı, günlük fonksiyonları etkilemediği göz önünde bulundurulmalıdır. Saçların dökülmesiyle üzülmek, depresyona girmek, içe kapanma gibi durumlar meydana gelebilir. Özgüven eksikliği yaşanabilir. Bu olumsuzluklara kapılmak yerine bu durumlarla mücadele etmek gerekir. Eğer saç dökülmesi utanç hissettiriyorsa, çıplak alanı saklamak için uygun saç stiliyle kapatılabilir. Örneğin; peruk, şapka veya eşarp kullanılabilir. Bazı kişiler saçlarını tamamen tıraş etmeyi tercih eder. Bu yöntemlerin hiçbiri saçların yeniden çıkmasını engelleyemez. Bu süreç zarfında gerekirse psikolojik yardım alınmalıdır.

Saçkıran bulaşıcı bir hastalık değildir.

Saçkıranın kendi kendine iyileşme ihtimali vardır. Fakat bir uzmandan yardım almak her zaman daha etkili olur.

Doğru zamanda tanı koyulup tedavi edilirse tekrar saç çıkabilir. Saç kökleri kalıcı zarar görmediği takdirde tekrar saç çıkma ihtimali mümkündür.

Yoğun stres ve depresyon gibi durumlar saçkıranı tetikleyebilir.