Psikodermatoloji

PSİKODERMATOLOJİ NEDİR?
Psikodermatoloji, zihin ve cilt arasında ki ilişkiyi inceleyen bilim dalıdır. Cildin zihinle, zihnin cilt ile nasıl bir etkileşimi olduğunu inceler. Kişilerin ihtiyacına göre belirlenen, farklı alanlarla bütünleşmiş bir tedavi alanı ortaya koyar. Psikiyatrinin kişinin ruhsal sağlığını korumasını, aynı zamanda dermatolojinin kişinin cildini korumasını bir bütün haline getirmiş bir bilim dalıdır. Bu alanda amaç kişiye bedensel ve psikolojik anlamda cildini kontrol edebilme yeteneği sağlamaktır.

PSİKODERMATOLOJİNİN AMACI NEDİR?
Psikodermatoloji, psikolojik, stres kaynaklı semptomlar gösteren; cilt ve zihin arasında ki dengeyi kuramamaktan dolayı ortaya çıkan cilt problemlerinin çözümü ile ilgilenir. Bu problemler arasında akne, saç dökülmesi, saç koparma, deri koparma gibi hastalıklar bu tedavi alanının içerisinde yer alır.

PSİKODERMATOLOJİ HANGİ HASTALIKLARLA İLGİLENİR?
Psikodermatolojinin ilgilendiği hastalıklar 4 başlık altında incelenir. Psikofizyolojik rahatsızlıklar, birincil psikiyatrik rahatsızlıklar, ikincil psikiyatrik rahatsızlıklar ve kollaboratif hastalıklar bu alanın başlıca tedavi arasında yer alır. Bu alanlar arasında en bilindik hastalık çeşitleri akne, rozasea (gül hastalığı), egzama, ürtiker ve kistik akne olarak bilinir. Bu hastalıkların kökeni psikolojik olmasa da stresle tetiklenebilen hastalıklar olarak bilinir.

PSİKODERMATOLOJİDEN KİMLER FAYDALANABİLİR?
Psikolojik etkenlerden dolayı cildinde sorun yaşayan herkes bu alana başvurabilir. Cilt problemlerinden dolayı ortaya çıkan öz güven eksikliği ve utanç duygusu, umutsuzluk ve yoğun stres, cilt ya da vücutla ilgili istenmeyen davranışlar, fiziksel özellikler nedeni ile ortaya çıkan güvensizlik ve bu nedenle sosyal hayatta problemler yaşayan herkes bu alana başvurabilir.

PSİKODERMATOLOJİ TEDAVİSİ NASIL GERÇEKLEŞİR?
Psikodermatoloji alanına başvuran bireylerde, tedavi başlangıcında güven eksikliği ve çekimserlik beklenir. Kişinin geçmiş travmaları ve yaşadığı sorunlar detaylıca dinlenmekte ve not edilir. Sorunun kaynağının çözülebilmesi için detaylı araştırmalar gerekebilir. Fiziksel anlamda kişiyi tetikleyen ve yaşadığı problemlerin kaynağı olan durum ortaya çıkınca, dermatolojik tedavi aşamasına geçilir. Tedavinin genelinde bütünsel düşünmek büyük önem taşır. Dermatolog ve terapistlerin ortak çalışması, kişiye mümkün olan en iyi sonucu kazandırma konusunda büyük etkiye sahiptir.

PSİKODERMATOLOJİ ALANI İLE İLGİLİ ÖNERİLER
Bu alana ihtiyaç duyan kişilere verilen en sık tavsiye psikolojik destek almaktan çekinmemeleridir. Tek başına çözülemeyen durumlarda yardım istemekten kaçınmak, tedavi sürecine başlamakta en büyük engel olur. Cilt tedavisi için psikoterapi gibi alternatif yöntemlere başvurmaktan kaçınılmaması gerekir. Farklı yöntemler keşfetmek bu süreçte bireye fayda sağlar. Düzenli spor ve sağlıklı yaşam da kişilere tavsiye edilen başka bir konudur. Sağlıklı beslenmenin vücudun genelinde olumlu etkisi olduğu gibi, cilt sağlığı için de pek çok faydası bulunur.

Kişilerin profesyonel yardım almaktan çekinmemeleri önerilir. Tek başına çözülemeyen durumlarda yardım istememek, tedavi sürecinin başlamasına engel olur.

Psikodermatoloji, cilt ve zihin arasındaki dengeyi kuramamaktan dolayı ortaya çıkan sorunları çözmeyi amaçlar.

Psikolojik durumlardan kaynaklı cilt sorunu yaşayan herkes bu alana başvurabilir.

Hastalık teşhisi konulduktan sonra, kalmanız gereken süre Doç. Dr. Ezgi ÖZKUR tarafından belirlenir.

Evet, inceler. Saç dökülmesi, akne, uçuk, tırnak zayıflığı gibi sorunlar bu konuya örnek olarak gösterilebilir.