Hidradenitis Süpürativa

HİDRADENİTİS SÜPÜRATİVA NEDİR?
Köpek memesi hastalığı olarak da bilinen hidradenitis süpürativa, ter bezlerinin yoğun olduğu vücudun bölgesinde ortaya çıkabilen bir rahatsızlıktır. Bu hastalık her iki koltuk altı, boyun, göğüs altları, kasıklar ve genital bölge gibi yağ bezelerinin çok olduğu bölgelerde görülür. Genellikle ergenlik dönemi ve sonrasında ortaya çıkar ve uzun yıllar boyunca devam eder. Hastalık, küçük sivilce benzeri lezyonlar ve derin aknelere kadar pek çok farklı türde ortaya çıkabilir. Hastalık vücudun tek bir bölgesinde ortaya çıkabileceği gibi, birden fazla bölgede de meydana gelebilir.

HİDRADENİTİS SÜPÜRATİVA BELİRTİLERİ NELERDİR?
Hastalığın ilk belirtileri, yağ bezelerinin fazla olduğu bölgelerde siyah nokta lezyonlarının görülmesidir. Sonrasında bezelye büyüklüğünde sivilceye benzer lezyonlar kendiliğinden belirip gerilemeye başlar. Zamanla bu bölgelerde yeni lezyonlar oluşup kırmızı renkli, nadiren de olsa akıntılı olabilecek şişkinlikler meydana gelir. Hastalığın ve belirtilerin şiddeti kişiden kişiye değişkenlik gösterir. Duruma göre bir veya daha fazla bölgede görülebilir.

HİDRADENİTİS SÜPÜRATİVA KİMLERDE GÖRÜLÜR?
Hastalık genellikle ergenlik döneminde veya daha sonrasında meydana gelir. Herkeste görülebilir. Kadınlarda meydana gelme ihtimali daha yüksektir. Erkeklere göre kadınlarda bu hastalığın görülme ihtimali 2 kat daha fazladır.
HİDRADENİTİS SÜPÜRATİVA HASTALIĞININ EVRELERİ NELERDİR?
Erken evrede belirtiler fazla rahatsızlık vermediğinden, diğer cilt lezyonları ile karıştırılır. İlk evrede geniş çaplı yara ve lezyonlar görülmez. İkinci evrede beklenen apseler vücudun pek çok farklı yerinde gözlemlenebilir. Bu lezyonlar tespit edilebilir durumda olsalar da son evredeki lezyonlar kadar rahatsız edici değildir. Son evresine geldiğinde hastalık en rahatsız edici boyutuna ulaşır. Lezyon ve yara oluşumu en üst seviyeye çıkar. Ağrı oluşumu da beklenen diğer etkiler arasındadır.  Bu evreye ulaştığında çok fazla yayılım olduğundan, tedavi süreci en zor evre bu evredir.

HİDRADENİTİS SÜPÜRATİVA HASTALIĞI NASIL TEDAVİ EDİLİR?
Hidradenitis süpürativanın pek çok farklı tedavi yöntemi bulunur. Hastalığın seyri ve belirtileri her bireyde farklılık gösterir. Bu yüzden detaylı bir fiziksel muayenenin ardından en doğru tedavinin kararlaştırılması gerekir. Öncelikle kişinin günlük hayatında düzenlemeler yaparak belirtileri kontrol altına alması gerekir. Hastalığın geliştiği bölgenin temiz tutulması, dar giysiler giyilmekten kaçınılması, fazla kiloların verilmesi gibi düzenlemeler tedavi sürecinde büyük fayda sağlar. Bu hastalığın tedavisinde erken tanı ve lezyonları erkenden kontrol altına almak oldukça önemlidir. Antibiyotik ilaçlar, tip 2 şeker hastalarına kullandırılan ilaçlar ve hormon terapileri, apselerin boşaltılması için steroid enjeksiyon tedavileri gibi pek çok farklı yönteme başvurulabilir. Hangi yönteme başvurulacağı kararlaştırılmadan önce bireyin fiziksel özellikleri, hastalığın ne kadar ilerlediği ve lezyonların ne durumda olduğunun dikkatlice kontrol edilmesi gerekir.

İlgili bölgelerin temiz ve kuru tutulması, Sigara gibi zararlı alışkanlıkların bırakılması, beslenme düzeni sağlanması ve fazla kiloların verilmesi önerilir.

Obezite, diyabet, akne türü hastalıklar ve depresyon görülebilir.

Tekrarlayabilir. Bu nedenle öncelikle sağlıksız yaşam alışkanlıklarını bırakmak gerekir. Sigara gibi zararlı alışkanlıklar bırakılmalıdır. Sağlıklı beslenilmeli ve ideal kilo korunmalıdır. Aksi takdirde belirtiler tekrar görülebilir.

Sigara gibi zararlı alışkanlıklar, obezite, aşırı terleme, sürtünme ve tahrişler, sıkı giyinme ve hormonal değişiklikler gibi pek çok etken bu hastalığı tetikleyebilir.