Androgenetik Alopesi

ANDROGENETİK ALOPESİ NEDİR?
Erkek tipi saç dökülmesi olarak da bilinen Androgenetik Alopesi, genetik yatkınlığı olan bireylerde androjen etkisiyle gelişen saçların dökülmesi durumudur. Androjen erkeklik hormonu olarak tanımlanır. Androjen hormonundan kaynaklı bir dökülme meydana geldiği için de hastalık erkek tipi saç dökülmesi adıyla bilinir. Erkeklerde görüldüğü gibi, kadınlarda da görülebilir. Aile bireylerinden daha önce bu sorunu yaşamış kişilerin, Androgenetik Alopesi hastalığına yakalanma ihtimali artar. Bunun yanı sıra androjen hormonunda ki dengesizlik de bu hastalığın bir diğer zemin hazırlayıcısıdır.

ANDROGENETİK ALOPESİ BELİRTİLERİ NELERDİR?
Saçlarda seyrelme, incelme yanında saç çizgisinin geri çekilmesi en belirgin Androgenetik Alopesi belirtileridir. Erkeklerde 30-40 yaşında, kadınlarda 50-60 yaşında başlar. Erkeklerde saç çizgisinin geri çekilmesi, saçlarda incelme ve o alanın tamamen saçsız halde ortaya çıkması diğer belirtiler arasındadır. Erkeklerde tepe açıklığı, ön saç çizgisinin gerilemesi veya bitemporal saç kaybı olarak görülürken, kadınlarda diffüz (yaygın) dökülme başlar ve açılma genellikle orta hattan başlar. Taç biçiminde bir seyrelme meydana gelir.

ANDROGENETİK ALOPESİ TEDAVİSİ NASIL GERÇEKLEŞTİRİLİR?
Androgenetik alopesi için 4 farklı tedavi yöntemi bulunur. Yöntemler her kişide farklılık gösterir. Bu nedenle, tedaviye karar verilirken detaylı bir muayene yapılmalı ve tedavi yöntemi doktor görüşüyle seçilmelidir.
•    Minoksidil sprey: %2 lik ve %5 lik formlarda haricen saçta dökülme olan alana uygulanır. Hem erkekte hem kadında kullanılabilir. Anti-hormonal etkinliği bulunmamaktadır. Günde 2 defa düzenli olarak saç dökülmesi olan alana uygulanmalı ve el parmakları yardımıyla dağıtılmalıdır. Etkilenen alan çok geniş bile olsa günde 2 ml’den fazla kullanılmamalıdır. Etkinliğinin değerlendirilebilmesi için en az 6 ay kullanılmalıdır. Etkinin devamlı olması için kullanmaya ara verilmemelidir.

•    Finasterid: Androgenetik alopesi oluşumuna neden olan hormonlardan birinin üretimini azaltmaya yarayan tablet şeklindeki ilaçtır. Günde 1 mg ağız yoluyla, hap olarak kullanılmalıdır. Literatürde bildirilen bazı yan etkileri arasında ereksiyon zorluğu, ereksiyon kaybı, cinsel istekte azalma, göğüslerde yumuşama ve büyüme yer alır. Finasterid tedavisinin erkeklerde saç dökülmesini %90 oranında azalttığını gösteren çalışmalar mevcuttur. Ancak kadınlardaki etkinliği ispatlanmamıştır. Hamile kadınlarda kesinlikle kullanılmamalıdır.

•    Spiranolakton: Hormonların üretimini azaltarak etki eder. Minoksidil tedavisine cevap vermeyen kadınlarda tedaviye eklenebilir. Doktor kontrolünde kullanılmalıdır. Ayrıca hamile kadınlarda kullanılmamalıdır.

•    Saç ekimi: Cerrahi bir yöntemdir. Steril ortamlarda, profesyonel sağlık ekibi ile uygulanmalıdır. Saçlı derideki sağlıklı saç folikülleri alınarak saç dökülmesinin olduğu alanlara transfer edilmektedir. Doç. Dr. Ezgi ÖZKUR, bu alanda en gelişmiş tedavi yöntemlerini kullanır.

ANDROGENETİK ALOPESİ TEDAVİSİ BIRAKILDIKTAN SONRA HASTALIK TEKRARLAR MI?
Evet tekrarlayabilir bu nedenle dermatoloji uzmanlarıyla süregelen devam ettirilecek bir tedavi planı oluşturulmalıdır.

Evet, durdurulabilir. Bu hastalık için 4 farklı tedavi yöntemi bulunur. En uygun yöntem, Doç. Dr. Ezgi ÖZKUR' un detaylı muayenesinin ardından kararlaştırılır.

Androgenerik Alopesi hastalığı için 4 farklı tedavi yöntemi bulunur. Bu yöntemler mioksidil sprey, finasterid, spiranolakton ve saç ekimidir.

Başın tepe bölgesinde görülen hızlı dökülmeler Androgenerik Alopesi belirtisi olabilir.

Sağlıklı beslenme, zararlı alışkanlıklardan uzak durmak, saç şekillendiricilerden uzak durmak ve saç bakımı yapmak bu hastalık için alınan önlemler arasındadır.